Blog

Goosebumps Coffee Lab

Ki valójában a barista?

Képzelj magad elé egy baristát. Mit látsz? Egy szakállas hipsztert farmerkötényben, ahogy épp határozott hörpintéssel hümmögve eltüntet egy csésze eszpresszót? Egy komolykodó arcot, aki gyümölcsös-fás aromákról és az ültetvényszelektált kávékról hadovál? Aki csúnyán néz, ha cukrot csempészel az újhullámos kávédba?

Jellemző. 🙂

Amikor eldöntöttük, hogy barista képzéseket fogunk tartani, ezt a sztereotípiát szerettük volna lerombolni. Baristának lenni nem pusztán furcsa hóbort, hanem egy komoly elhivatottságot követelő szakma. Ettől még persze szerintünk is baromi trendi, mondhatni kifejezetten instagram-kompatibilis. De ez csak előnyére válik.

A profi barista: a kávékészítés mestere.

De pontosan mi teszi azzá? Lássuk, mit mondanak erre a baristáink:

Ádám: Ismeri a kávé világát.
Szerintem álmából riasztva is tudnia kell sorolni a termőterületek sajátosságait, mert az elmélet elengedhetetlen a későbbi gyakorlati tudás tökélyre fejlesztéséhez. Tisztában kell lennie a kávégyümölcs feldolgozásának menetével, különböző eljárásokkal, a pörkölés mikéntjével. Tudnia kell, miért fontos, hogy milyen vízzel dolgozunk, hogy mi az egyes őrlők között a különbség és még sorolhatnám. Szóval fontos az elmélet.

Attila: Ismeri a kávét.
Ittál már rossz kávét? Gyakran a „jobb helyeken” is előfordul és hidd el, nem azért, mert rossz minőségű a kávé… Ha ismerem a kávét, amivel dolgozok, ha tudom honnan jött, hogyan pörkölték, milyen a karaktere, akkor a legjobbat tudom kihozni belőle. Alap, hogy nem lehet zavarba hozni kávés kérdéssel. Ez persze állandó tanulást, nyitottságot és kíváncsiságot is jelent, értő odafigyelést.

Ádám: Elhivatott vendéglátós.
Mindenkivel előfordult már, hogy bement valahova egy kávéra és úgy érezte, nem látják szívesen. Jó baristaként ez megengedhetetlen. A vendéggel kapcsolatot kell teremteni. Kedvesnek, előzékenynek, udvariasnak lenni, sohasem gorombáskodni vagy lenézni, mindig segítőkészen kérdezni és a kérdésekre számára is érthetően, felesleges szakmai fellengzés nélkül felelni. Pontosan tudni, hogy milyen igényt milyen kávéval elégíthetünk ki.

Attila: Gyors, pontos és tiszta.
A pontos és tiszta munka feltétele pedig, hogy ismerem a pultot, amiben dolgozom, abban csukott szemmel is tájékozódom. Ugyanakkor idegen, addig nem használt gépek láttán sem jövök zavarba, hiszen ismerem a technológiát, a kávékészítés minden egyes lépését.

Ádám: Manapság baristának lenni némileg színház is, nemcsak felszolgálás. A jó barista előadja magát, és ezzel eladja a kávét és a kávézót is.

Attila: Én úgy gondolom, ezt a szemléletet szeretnénk átadni. A legfontosabb, hogy az oktatások során megteremtsük a résztvevőkben az igényt arra, hogy mindez számukra is magától értetődő legyen. Ezt kapják tőlünk a szakmai tudáson túl a képzéseken.