Blog

8 dolog, amit nem tudtál a koffeinről

Ezer dolgot tudnánk felsorolni, hogy miért szeretjük a kávét. Egy barista szmára íze, illata, a tökéletes kávé elkészítésének minden apró részlete szerelem. Legtöbben azonban élénkítő hatása miatt isszák, nem indulhat nélküle reggel. Egy jó kávé még a nehezen induló hétfőket is elviselhetővé teszi.

Mi ennek az oka?

Nem túlzás kijelenti, hogy a kávé széles körű népszerűsége a koffeinnek köszönhető, ami enyhíti a fáradtság tüneteit, fokozza a munkaképességet, a szellemi aktivitást és az izmok teljesítőképességét. Felpörget, amikor éppen készülnénk leülni. Nem csoda, hogy egyes kutatások egyenesen a legelterjedtebb legális drogként aposztrofálják.

Fotó forrása: www.unsplash.com

8 dolog, amit eddig valószínűleg nem tudtál a koffeinről

1. A közhiedelemmel ellentétben a világos pörkölésű kávéknak magasabb a koffeintartalma, mint a sötét pörkölésűeknek, tehát nem igaz, hogy minél “feketébb” a fekete, annál erősebb.

2. Nem csak a kávé és a tea tartalmaz koffeint. Közel 60 féle növényben megtalálható a vegyület. Ilyen például a kóladió, a kakaóbab vagy a Dél-Amerikában honos gyógynövény, a guarana.

3. A koffein valójában a növények által védekezés céljából termelt méreg, ami hatásosan távol tartja a legtöbb kártevő rovart és a legelő állatokat is.

4. Minket ez persze cseppet sem befolyásol. Az emberiség 90%-a fogyaszt koffeint valamilyen formában.

5. A koffeint a gyógyászatban is használják, többek között alkoholmérgezés és kimerültség kezelésére. Tehát aki egy jól sikerült este után kávéval kezeli magát, tényleg jól teszi!

6. Hallottál már a “power napping” kifejezésről? Nappal, munka közben hatékony módszer, ha beiktatsz 15 perc pihenést közvetlen kávéivás után. A koffein ugyanis kb. 15-20 perc után kezd hatni, ekkor agyunk “újraindul” és aktívabbak, frissebbek leszünk.

7. A koffeinmentes kávé kedvelői jó ha tudják, a vegyületet nem lehet 100 %-ban kivonni a kávészemekből. Egy átlagos csésze fekete koffeintartalma 60-140 mg között mozog, de a mentes változatokban is kimutatható 5-8 mg.

8. Egy csésze kávé átlagosan több koffeint tartalmaz, mint egy energiaital, ráadásul élettanilag kevésbé káros (sőt!), így aki élénkítő hatása miatt fogyasztja ezeket az italokat, jobban teszi, ha a cukros szénsavas ízesített üdítők helyett inkább egy csésze jó minőségű kávét kortyolgat.